Vijf omdenktips: kom als locatie beter uit de crisis

Bij Gooiland zijn we gezegend met een team dat op allerlei creatieve manieren deze crisis het hoofd biedt. Omdat we alle kansen willen benutten, vroegen we financieel adviseur Alexander van Twillert van Lentink Accountants/Belastingadviseurs om tips. Hij heeft vijf ‘omdenktips’ voor ondernemers, om de crisis te overleven en er zelfs beter uit te komen. Die delen we graag!

22 apr 2020

Tips advies

Tip 1: Check van welke regelingen je gebruik kunt maken
Om te beginnen moet je natuurlijk voorkomen dat de bodem van de schatkist in zicht komt. Van Twillert wijst erop dat de overheid een pakket aan regelingen heeft opgetuigd om ondernemers te helpen tijdens de coronacrisis. Met deze regelingen kun je bijvoorbeeld inkomensondersteuning krijgen of tegemoetkoming in je loonkosten. Ook maken de regelingen het makkelijker om aan krediet te komen. Op de site van de Kamer van Koophandel vind je een handig overzicht. Let wel op: volgens de KvK zijn er bedrijven die zich presenteren als overheidsinstantie en die aanbieden om tegen betaling je aanvraag te regelen. Maar aanvragen bij bijvoorbeeld UWV en gemeente kun je gewoon zelf doen, eventueel met ondersteuning van je eigen adviseur.

Tip 2: Analyseer je bedrijf
Als ondernemer heb je te maken met klanten, leveranciers en personeel. Kijk waar de pijn zit en probeer te bedenken wat je wel kunt doen. Overal ontstaan inspirerende initiatieven volgens Van Twillert: “Aspergetelers krijgen spontaan hulp van horecapersoneel dat wil komen steken. Groothandels Makro en Sligro proberen de voedselvoorziening op peil te houden door aan particulieren te leveren. In de bouw nemen bedrijven hun inkoop onder de loep. Sommigen betrekken grondstoffen al jaren in Italië, maar ontdekken nu dat die in Iran worden gemaakt. Door ze bij de bron te betrekken kunnen ze toch nog iets doen.”

Tip 3: Vind jezelf opnieuw uit
Van Twillert raadt aan om een creatieve denktank in te richten, om de koers voor de toekomst te bepalen. In zijn ogen is de kans klein dat wanneer de crisis over is je de draad gewoon weer kunt oppakken alsof er niets is gebeurd. Je moet er niet alleen rekening mee houden dat sommige maatregelen (zoals afstand houden) langer van kracht blijven, ook de psyche van klanten verandert. “Denk niet dat de overheid alles voor je regelt, maar bedenk je eigen reddingsplan. In de reiswereld wordt bijvoorbeeld diep nagedacht over hoe het verder moet als vliegtuigen straks misschien met een lagere bezettingsgraad gaan vliegen of als mensen vanwege inreisverboden helemaal geen reis meer boeken. Je moet dus nadenken over nieuwe verdienmodellen, over hoe je nieuwe markten aanboort. Gooiland doet dat bijvoorbeeld heel goed door de hotelkamers in te zetten als luxe flexwerkplek, voorzien van alle gemakken, of door evenementen via een geheel verzorgde livestream aan te bieden.”

Tip 4: Laat de kaasschaaf in de la en tref regelingen
Zoeken naar mogelijkheden om kosten te besparen, lijkt aantrekkelijk, maar Van Twillert meent dat het toch verstandig is de kaasschaaf in de la te laten liggen. “Als je nu je netwerk beschadigt, heb je daar straks misschien spijt van. Want je kunt wel afscheid nemen van leveranciers, maar misschien heb je ze nog hard nodig zodra je weer wilt starten. Mijn tip is om regelingen te treffen, zodat je kosten voor je uit kunt schuiven, tot het moment dat je cashflow weer op gang komt.”

Tip 5: Kijk naar wat anderen doen
Volgens Van Twillert zijn ondernemers creatief genoeg om vernieuwingen door te voeren om zo ook op korte termijn te overleven. Toch is het volgens hem niet altijd nodig het wiel uit te vinden. “Je kunt ook kijken hoe anderen het doen.” Hij noemt als voorbeeld het online platform Haarlemsewinkels.nl. Dat heeft als motto ‘koop online en steun je favoriete Haarlemse winkel’. Een bezorgservice brengt je bestelling aan huis. Een ander voorbeeld is een brasserie en een kaaswinkel in Gouda die samen koken voor de ‘noeste werkers in de frontlinie’, waaronder die van het Groene Hart Ziekenhuis. Van Twillert: “Op zo’n manier hou je je mensen aan het werk, kweek je goodwill en houd je de aandacht op je gevestigd.”

Gooiland denkt om
Benieuwd wat wij bij Gooiland hebben bedacht? Lees meer over onze flexwerkplekken,lang verblijf in ons hotel en livestreamevenementen.