Gooiland zet vol energie in op gastvrijheid bij evenementen

17 feb 2022

 

Gooiland is een evenementenlocatie die verrast. Achter de gevel gebeurt zoveel meer dan dat je van buiten (of vanaf foto’s) voor mogelijk houdt. Het spreekt enorm voor het unieke karakter van het pand, de diversiteit aan mogelijkheden en de energie die het eventteam uitstraalt. Zaken die je eigenlijk gewoon moet voelen en waar geen gestylde foto of marketingcampagne tegenop kan.

Daarom dat we in gesprek gingen met Patrick van Rossum, commercieel directeur van Gooiland. Het bleek een opvallend eerlijk gesprek over de mogelijkheden van de locatie en de visie van de organisatie.

Hoe gaat het met je?

“Heel goed. We zien dat het nieuws van de versoepelingen meteen een positieve verandering teweegbrengt bij opdrachtgevers. Steeds meer opties worden vastgelegd. Een heerlijk gevoel.”

Hoe hebben jullie de lockdownperiode benut?

“We zijn continu bezig geweest met het verbeteren en verfraaien van het pand. Zo zijn in het theater de houten schrootjes verwijderd, de muren geheel gestuukt en gitzwart geverfd voor een moderne uitstraling. Verder hebben we in de hele locatie waar nodig zaken bijgewerkt. Het is onderdeel van een masterplan waarin we samen met een architect ons onderscheidend vermogen nog meer willen laten stralen.”

Wat is dat onderscheidend vermogen volgens jou?

“Het pand is ooit neergezet als gastvrijheidsinstituut voor ’t Gooi. De laatste jaren hebben we hard gewerkt om dat gastvrijheidsgevoel volledig in ons DNA op te nemen. Tegelijkertijd is het pand door Jan Duiker in de typische Nieuw Bouwen-stijl ontworpen. We willen die vormgeving veel meer terug laten komen in het karakter van het pand. Als klein voorbeeld; de halfronde koperen bar in de Green Lounge die vaak als welkomstbalie wordt gebruikt. We gaan het nu volledig doortrekken.”

Wat ga ik als opdrachtgever of gast van het masterplan ervaren?

“Dat ervaar je nu al door alle verbeteringen die zijn doorgevoerd. Daarnaast blijven we telkens op zoek gaan naar hoe we ons pand, maar ook de samenwerking met opdrachtgevers, kunnen verbeteren. Constant op zoek naar die tien in plaats van die acht of negen. Zo gaan we op termijn een grotere productiekeuken bouwen en sommige inspiratieruimtes een extra upgrade geven. Daarbij kijken we ook altijd naar het duurzaamheidsaspect. In die gedachten komt er een duurzaam alternatief voor het lichtplan en werkt de keuken vanuit de Dutch Cuisine-filosofie; 80% vegetarisch, 20% vis en vlees. Sowieso willen we met onze gerechten verrassen. Zo zijn ze niet alleen duurzaam, maar elke keer weer op maat gemaakt en mooi gepresenteerd met soms spannende ingrediënten”

Dat zijn grootse plannen.

“Zeker. Het mooie is dat we nu al twee congressen tegelijkertijd kunnen huisvesten, met volledig eigen entree, toiletvoorzieningen en zalen.”

Hoe staat het team in de wedstrijd?

“Die hebben er enorm veel zin in. Het zijn echte gastvrijheidsmensen. Dat zit in het DNA. Er heerst een hele positieve vibe. Het feit dat we werken met het jaarthema ‘reinheid, rust en regelmaat’ draagt daar ook aan bij. In de afgelopen tien jaar zijn we echt volwassen geworden. Kwaliteit staat voorop, inclusief gedegen plan en weloverwogen beslissingen. Als we het doen, dan doen we het goed. Dat geldt voor de renovaties, maar ook voor de manier hoe we een aanvraag aanpakken.”

Wat krijg je van opdrachtgevers te horen?

“Vooral dat men zo onder de indruk is over de huiselijkheid, maar tegelijkertijd ook over het feit dat het zo ruimtelijk en licht is. Daarbij is men erg enthousiast over het feit dat we zestien ruimtes hebben waardoor we veel break-out sessies kunnen verzorgen en dat we zo’n compacte theaterzaal hebben, maar wel met een capaciteit van 750 personen. Over verrast gesproken; die theaterstoelen zijn originele Gispen-stoelen. Dat is monumentaal meubilair. Zo ademt de hele locatie karakter uit. Ik ben mij bewust dat wij geen standaardlocatie zijn, maar dat willen we ook niet. We willen het pand voor zich laten spreken.”

Geldt dat ook voor Gooiland Hotel?

“Absoluut. Het hotel is niet gebonden aan de eisen van een hotelformule. Het is een eigen vis in het water en een echt Dutch-brand hotel. We werken veel met Nederlandse merken en in het hele hotel ervaar je op verrassende, moderne wijze de invloed van Hilversum Mediastad.”

Welke evenementen komen het beste tot zijn recht bij Gooiland?

“Wij richten op ons evenementen vanaf 100+ gasten. En heel eerlijk; 100 is daarbij echt de ondergrens, want anders kunnen we niet die huiselijkheid bieden. Maar kom je met meer dan 100 gasten, dan zijn wij perfect ingericht voor congressen door de vele subruimtes die we bieden. Daarnaast vinden bij ons ook veel relatie-bijeenkomsten plaats en beurzen.”

Beurzen? Die zag ik niet aankomen.

“Ja, dat kan juist heel goed bij ons. We kunnen zo’n 80 tot 100 stands kwijt verspreid over de hele Green Area. Wil je nog meer ruimte hebben, dan bouwen we het podium in het theater uit over de vloeren voor extra beursvloer. Wil je als organisatie naast de stands ook een programma aanbieden met sprekers of workshops, dan hebben we daar genoeg mooie ruimtes voor. En borrelen kan je bij ons op het exclusief af te huren dakterras. Niets ten nadele van de grotere beurslocaties, maar wij hebben echt charme. Hier voel je de geschiedenis, maar wel volledig gemoderniseerd. Je proeft hier meer sfeer en dat wordt door gasten erg gewaardeerd.”

Hoe zit het met online events?

“Daar zijn wij niet de geschikte locatie voor. Uiteraard doen we het als men wil uitpakken. Maar wil je als organisatie vooral wat zenden, dan adviseer ik echt om naar een andere locatie te gaan waar vaste studio-voorzieningen aanwezig zijn.”

Wat een verrassend, niet-commercieel antwoord.

“Ook met een commerciële pet op wil ik eerlijk zijn. We willen altijd voor die tien gaan en dat betekent ook eerlijk zijn over de investering die je als opdrachtgever moet doen. Dat valt ook onder gastvrijheid.”

Een mooie insteek. Krijg je dat ook terug van opdrachtgevers?

“Gelukkig wel. Het eventteam werkt hard, waarbij gastvrijheid én flexibiliteit altijd voorop staan. We willen dat mensen blij worden, zowel in de samenwerking als tijdens de uitvoer. Als daar de waardering voor alle aanpassingen die we doorvoeren nog bij komt, dan ben ik aan het einde van dit jaar een enorm gelukkig man.”

Mooi! Laat het evenementenseizoen maar gauw beginnen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Event Inspiration.